Slussas vidare

Kiel – Sporthafen Dürstenbrook

220606

Efter en regning natt vaknar vi upp till ett gråmulet väder och ganska mycket vind. Vi har redan bestämt oss för att ligga kvar och ta det lite lugnt. Efter frukost går vi långpromenad längs den fina strandpromenaden i Kiel – skönt att få sträcka ut benen ordentligt.

Vi har sedan lite allmänt snack på bryggan innan vi vinkar av Pacific Wind som går in i Kielkanalen.

Tre på rad – svenskbåtar.

Det blir sedan tid till lite blogg-pyssel under eftermiddagen och därefter en lång cykeltur för att äta en äkta Wienerschnitzel. Vi tar sikte mot Kielkanalen imorgon.

Kiel – Rendsburg 21 M

220607

Vi väntar på att få slussas.

Vi har bestämt att lägga ut kl. 8.30 och ganska prick har vi släppt loss. Vi går mot slussen och Nostra anropar Kielkanalen på kanal 12 för att be våra båtar om tillträde in. Vi får cirkla i cirka 1 1/5 timme innan vi blir insläppta i slussen. De signalerar med vitt sken när man är välkommen in. Vi har satt fendrar långt ner och de släpar i vattnet. Man lägger till på en låg brygga och jag fick god hjälp av den ”step-fendern” vi nyss köpt och nu satt midskepps. Det blev enkelt att ta ett steg ner och upp ner från sidan.

Här får man bara följa med – upp eller ner.

Väl igenom börjar det ösregna och vi behöver lägga till igen för att betala kanalavgiften vid en betalstation. Förutom att vi inte rustat oss med regnkläder har allt gått fint, så långt. Långkalsonger, seglarställ och gummistövlarna kommer på.

Längs kanalen möter vi flera stora fartyg som tar genvägen i kanalen. Ett fartyg sparar nästan 300 sjömil genom att gå Kielkanalen istället för att runda Jylland. Över kanalen går det broar där fartyg och segelbåtar behöver vara under 40 meter för att kunna komma under. Vi hade klarat att gå igenom kanalen på en dag, den är 10 mil lång, men vi valde att lägga till i Rendsburg, som ligger som en liten vik in ifrån kanalen.

På väg in i hamn började det att regna och blåsa kraftigt, typiskt men definitivt inget ovanligt, vi hittade två platser som gick bra att lägga till på.

Det fortsätter sedan att regna i skurar under hela kvällen och vi fick en skur över oss på vägen till affären som ligger på gångavstånd från hamnen. Alla kläder är blöta nu och får hänga på tork där det finns plats i båten.

Imorgon planerar vi att gå till Cuxhafen och det blir en tidig uppstigning för att nu behöver vi komma i fas med tidvattnet när vi slussas ut ur kanalen. Det känns som ett stort steg att komma in i Nordsjön.

Segla utan vind

Klintholm – Gedser 34,1 M

220603

Svaret är att gå för motor och det har vi gjort mycket det senaste dagarna från Klintholm till Gedser och Gedser till Heiligenhafen. Det har bara varit korta stunder som vi hissat segel. 

När man möter båtar med lättvinds-segel betyder det att man har motvind.

Vi hade egentligen tänkt att gå direkt till Heiligenhafen från Klintholm men framförallt tröttnade jag på både kylan och motorljudet efter 4-5 timmar.

Kall dag på havet.

När vi kom till Gedser fick vi en bra plats på långsidan och det var fina promenadstråk direkt vid hamnen. Vi gick en fin runda, betalade hamnavgift lagade sedan biff med klyftisar i vår nya ugn. Potatisen blev verkligen fint tillagade och riktigt härligt att ha en ugn med jämn värme nu.

Vår nya ugn levererar!

Det var inte nog med att få en bra hamnplats utan det visade sig även finnas duschar a’la gympasal som betyder att alla kläder inte behöver släpas in i ett helt sjöblött dusch-utrymme. Det är en riktig lyx, som seglare. Ja, egentligen att överhuvudtaget kunna duscha lite då och då, det är lyx;-) På kvällen pratade vi lite med ett annat par, Pacific Wind Crew, som seglar söderut och har samma rutt som vi ett tag framöver- så kul att få nya vänner med samma tankar och mål i tillvaron. Det hade varit synd att missa denna mysiga och bra hamnen – tur att vi gick hit.

På fin plats i Gedser.

Pingstafton, Gedser – Heiligenhafen. 37,6 M

220604

När vi startade från Gedser, med kurs mot Tyskland var det ändå lite vind och vi bestämde oss för att segla. När vi hissade storen så fastnade den halvvägs ut – puh! En jobbig situation men till slut fick vi ut storseglet, bara för att genast rulla in det igen. Inte bra. Det är ett riktigt orosmoment för oss och vi bestämde oss för att ta ner seglet och spänna upp rullen som går mitt i masten, så snart vi gått i hamn ifall det inte var någon vind.

VHF! Cordula, Cordula, Cordula här anropar……

VHF’en är ju direktradio på sjön och just när vi satt och funderade på alla funktioner, fick vi kort därefter ett anrop. Det går in ett meddelande och inget av dem lyckas vi varken svara eller läsa på – här krävs det övning. Pacific Wind som går samma kurs, frågar om vi hört anropen och vi inser, båda besättningarna, att vi har liten vana vid att prata i VHF. Vi bestämmer oss för att träna och anropa varandra under morgondagen.

Vi närmar oss Fehmarn-bron.

På väg in i Heiligenhafen – vi är inte ensamma.

Väl i kanalen mot Heiligenhafen var det en strid ström med båtar på väg in, varav några seglade och kryssade i en förhållandevis liten kanal. Båten framför oss fick tvärnita och lägga in backen för att inte köra på en kryssande seglare. Motor väjer alltid för segel – hmm, att det bara är tillåtet att segla där – märkligt!

Heligenhafen – en stor mastskog av alla segelbåtar.

Väl i hamn fanns det ingen ledig plats med fören mot vinden utan det var bara att akterförtöja igen. Det gick fint. Så snart alla tampar var på plats, drog vi ner seglet. Vi höll på ett par timmar och för de grannar som tänkt ha en mysig kväll med sol i sittbrunnen blev det en skuggig historia istället med vårt stora segel halvvägs uppe. Vi håller tummarna för att det funkar nu. Vi gick sedan en promenad i den fina hamnen som var fylld med folk och livemusik. Superfint. Vi åt mat på en japansk restaurang Tamatsu – väldigt gott men lite väl dyrt. Förmodligen bara att som svensk vänja sig vid det.

Strandkorgar så långt ögat kan nå.

På väg hem bjöd vi in Pacific Wind för en lite sittbrunns-häng och vi utbyter bra information med varandra kring funderingar som man inte riktigt kan googla sig fram till – vi sitter ju i samma båt, så att säga.

Segla med vind

220605

Pingstdagen, Heiligenhafen – Kiel. 38,9 M

Cordula – en av alla segelbåtar ute på havet!

Vaknade av strålande sol och med måttlig vind som verkade blåsa i gynnsam riktning för vår kurs mot Kiel. Efter en god frukost i sittbrunnen, stuvade vi och gjorde oss klara för avfärd. De obligatoriska seglarmackorna blev fixade (det är det som gäller så länge vi har tunnbröd) och lite extra kaffe i termosen.

Våra luncher ser ut så här tills tunnbröden tar slut. Bara att fylla med goda ingredienser.

Vi är inte ensamma om att släppa tamparna idag – massor av båtar på väg ut. När vi kommer ut ur kanalen är det en hundratals båtar med hissade segel – en mäktig syn. Vi satte segel med vinden i ryggen, slör. Storseglet gick nästan ut, men bara nästan och efter lite trixande är det helt ute. Inte så illa som igår ändå.

Det är väldigt behaglig segling och när solen är med så blir det både varmt och skönt och det betyder bikini. Motsatsen, att kryssa mot vinden betyder långkalsonger.

Sol och medvind – och ett härligt klimat i sittbrunnen.

Det går bitvis inte så fort men det gör inget när det är skönt. Just tid har vi ju gott om nu och det är något vi försöker vänja oss vid – det nya tidsrummet efter år av jobb-stress. Plötsligt hör vi vårt namn ropas på VHF’en och det är Pacific Wind som kallar. De seglar en bit bakom oss med samma kurs. Vi uppdaterar varandra om läget ombord och siktar på att ses i hamn. Det tar sig med VHF-pratet.

Vi kommer in i den stora Kielkanalen och det är grymt mycket båtar, små som stora. Flera av de allra minsta, små motorbåtarna, knapp synliga, ligger uppankrade och fiskar. Vi seglar, och vi väjer. Det gäller att hålla väl utkik.

Kiel har en ny svenskkoloni i hamnen!

På väg in i hamn möts vi av våra nya trevliga seglarvänner, Carina och Anders, som lotsar in oss på en bra långsidesplats framför dem. På Nostra bjuds vi på välkomstbubbel och inte långt därefter kommer Pacific Wind som lägger till utanpå Nostra och ansluter strax också till bubblandet. Vi får en riktigt trevlig kväll tillsammans. Det stora samtalsämnet är hur vi ”angriper” Kielkanalen – det är förenat med en del utmaningar. Annat bra tips är att det går att koka god risotto, utan kärleksfull omrörning, i tryckkokare. Det måste bara testas framöver. Men först Kielkanalen.

Våra nya båtvänner på samma kurs i livet!

Sailaway – första etappen 2022

Vårt nya motto: Vi ligger i hamn vid dåligt väder!

Fördelen med att ha obegränsad tid och helt lösa planer innebär att man inte behöver vara ute i dåligt väder. Det har vi bestämt oss för att inte vara. Det höll ca 1 timme efter det vi kastat loss från hemmahamnen Lomma. SMHI hade inte heller en aning om att det skulle bli häftiga åskväder, till vårt försvar.

Lomma – Falsterbokanalen 21,26 M

220530

Efter ett oändligt antal timmar med planerande och fixande inför vår långsegling är vi nu ”lite” på väg. Vi har haft besök i sittbrunnen av barn och barnbarn på förmiddagen och på eftermiddagen ansluter Stefan, en god vän till oss, för att följa med på turen till Falsterbokanalen. Det är inte mycket vind men vi hissar segel och seglar fint en kort stund tills vinden lägger sig igen. Kort därefter börjar det regna kraftigt och när vi passerat Öresundsbron får vi åskväder över oss – blixt och knall med bara några sekunders mellanrum. Vilken start!

Mängder av vatten som dräneras från Öresundsbron – en mäktig syn!

Väl i hamn så kommer även Susanne för lite sittbrunnshäng. Det står hämtpizza på menyn och det är inte mycket action i båtköket i dessa stressiga dagar…

Vårt första stopp blir i vår inofficiella hemmahamn och här packar vi in det sista.


220531

Packa, packa, packa. Stuva, stuva, stuva…

Sista lasset till en redan fullpackad båt

Alla lediga utrymmen behöver utnyttjas – får bara hoppas att man kommer ihåg var alla matvaror finns nu.


Falsterbokanalen – Klintholms havn 35,5 M

220601

Klockan ringer kl 6.00. Fullt ös tills bron öppnar kl 10 tills vi går igenom och här känns det att vår tur startar på allvar. Det är helt stilla, ingen vind alls och motorn får jobba hela vägen. Fördelen är väl att vi kan slappa lite i solen, som faktiskt är med oss nästan hela vägen.

I väntan på broöppningen i Falsterbokanalen.

Förmiddagsfika på ett stilla hav.

Vackra och mäktiga Möns klint och som syns från långt håll på havet.

Möns klint, runt hörnet.

Väl i hamn hittar vi ingen bra plats med fören mot vinden och då beslutas det i sista sekund att vi akterförtöjer istället. Första gången med Cordula, definitivt och första gången med bara oss två ombord också. Helt plötsligt var vi bara på plats – den typen av tilläggning hoppas jag fortsätter framöver. Hoppas kan man alltid…


220602

Vi ligger fortfarande kvar – det regnar massor i kombination med vinden mitt i nyllet på vår tänkta kurs. Då får man ligga i hamn – det var ju vårt nya motto.

Vidare norrut

Höganäs – Träslövsläge 61 M

Torsdag 22/8

Släppte tamparna i gryningen kl. 5.30. Vackert, men allt lite kylslaget. Motorgång till att börja med vinden på låringen. Det blåste upp och vi seglade med bra fart på slör/läns. Vinden tilltog ytterligare med ca. 10 m/s och med vinden kom en jobbig sjö. Palle (vår autopilot) skötte sig bra ändå men vi, eller mest jag, tröttnade på det kraftiga rullandet och vi gick in i Träslövsläge efter 10 timmar på öppet hav.

Ute till havs innan solen gått upp.

Det var skönt att komma i hamn. Träslövsläge är så fint men var allt lite öde. Det märks att semestern är över för de allra flesta.

Lite trött, men framförallt frusen och jag längtade efter varm chokladdryck. Nu saknade vi både mjölk och choklad i båten, så det var bara att trampa sig upp till affären, tänkte jag. När jag frågade efter vägen i den stora glasskiosken nere vid hamnen, visade det sig att vara en bit ifrån. Som en tankeläsare frågade glassmannen om jag skulle handla mjölk? Det kunde jag isåfall få av honom och han hämtade 1 liter till mig. Det var heller inga problem att få lite kakao i en kopp med mig också. Jag fick inte betala heller…

Bästa glasskiosken i Träslövsläge – Tre Toppar!

Jag lovade att nästa gång jag kommer dit och inte är helt genomfrusen, ska jag köpa den allra största glassen dom har.

Vi kikade lite i fiskäffaren och cyklade sedan hem till båten för att göra varm choklad.

Middag ombord blev en rätt från Linas matkasse; Spaghetti med rostad tomat och musslor.

Lyxigt och gott med matkasse-middag ombord.