Längs ostkusten V. 22

230529 Mån. Kämpinge – Karlskrona (landsvägen med tåg)

Packade det sista inklusive tre kulfendrar som vi köpt på Biltema med tanke på Göta Kanal. Vi hade ju blivit av med en på vägen. Tog buss till Höllvikens centrum och sedan vidare med buss till Hyllie och Öresundståget direkt till Karlskrona. Allt gick bra och det funkade fint med Ture. Vi var framme vid halv tre-tiden. Hamnen ligger väldigt nära tågstationen och det blev en kort promenad med vår packning.

Lite gul men fin ändå

Cordula hade det fint men var gul av tallpollen. Vi fyllde vattentanken och spolade av hela båten. Därefter gick vi till Lidl och provianterade lite innan kvällsmaten och våra kvällsrutiner med Ture.

230530 Tis. Karlskrona – Kristianopel. 34,8 M. 

Efter vanliga morgonrutinerna och frukost under kapellet trots sol. Det är 13 grader i vattnet i Karlskrona och 11 grader utomskärs. La ut 8.10. Motorgång i lätta NO-vindar. Stora farleden ut. Rundade Utlängan vid 10.30 och satte kurs vidare norrut mot Kalmarsund. Motorgång hela vägen i NO vindar. La till i Kristianopel vid 14.00.

Det blev en lång segling för Ture, som inte vill uträtta sina behov ombord. Det gick bra ändå..

Kristianopel – en liten gullig hamn och fin by

Snackade lite med Holländska grannbåten Skuum. De har seglat hela svenska kusten men tycker att Höga Kusten är finast. Gick en lång runda i den fina, pittoreska byn och uppe uppe på den gamla ringmuren. Därefter sittbrunnshäng i det fina vädret men ingen värme i vinden.

230531 Ons. Kristianopel – Kalmar. 30,4M

Klockan ringde 6.40 efter en skön natt. Ture legat lugnt och fint på dyna vid vår koj. Vanliga morgonbestyren. Sol och sydvästlig vind. Konstaterade att segelbåten som låg längs, längst norrut stod på grund med aktern höjd cirka 15 cm! Många båtar, inkl Skumm hade gett sig iväg redan. Vi lade ut 8.20 tillsammans med två tyska båtar som också satte kurs norrut. Västlig vind 6-12 m/s. Vi satte Genuan och gjorde bra fart med den. Drog om och förbi de tyska båtarna som hade samma segelsättning.  Vinden la sig så storen åkte ut ett tag. Fastnade lite men gick att wincha baklänges ganska lätt. Tog in seglen vi 13-tiden o gick för motor sista biten p.g.a för lite vind. Värmen kom! La till  längs i Gästhamnen precis utanför restaurang Bryggan vid 13.40. Efter rastning av Ture var klockan 4 min i 2.

Det blev att förhandla oss till en ”Dagens” på restaurangen precis intill vår plats, eftersom vi missat den med några minuter (servering fram t.o.m. 14). Pannbiffen var slut så det blev ryggbiff istället med potatis och skogsblandsås och så varsin fatöl till. Det satt riktigt fint! De tyska båtarna vi seglade ifrån kom i hamn 45 resp. 60 min senare medan vi satt på restauranten. Allt lite gött ändå😃

Slappade i sittbrunnen i 25 graders värme! Gick långrunda i stan och shoppade på Outnorth. M köpte ett par Treva!

Räknar med att ligga kvar imorgon eftersom det ska blåsa hårt rätt emot och så tar vi möjligheten att hälsa på min bror.

När man får oväntat och kärt besök🥰

Nu är det 15 grader i vattnet i hamnen!

230601 Tor. Kalmar.

Blåsigt med N till NO vindar. Inget man ger sig av norrut i Kalmarsund med. Soligt och slappedag.

Åtminstone en av oss är bra på att ha en slappedag.

Passade på att handla på Baronen som ligger precis med en armslängds avstånd från båtplatsen. Passade även på att äta lunch idag igen, veckans fisk, fiskgryta jättegott. Funkade fint med Ture på restaurangen.

På kvällen var vi hemma hos Reine och hade en fin kväll tillsammans – det blir allt för sällan.🥰

Vi blev skjutsade tillbaka till Cordula som var lite nerkyld men tack vare den effektiva värmaren, blev det snabbt varmt!

230602 Fre. Kalmar – Borgholm. 18,3M.

Soligt idag också inte så blåsigt på morgonen men utlovat mycket vind från NO som dock skulle lägga sig efter lunch och vi valde att avvakta något och passade på att ”preppa” inför avfärd.

Vi har tränat Ture att gå av och på båten själv och när jag skulle gå ett ärende så smet Ture efter mig när jag var utom synhåll. Han brydde sig inte om att Mats ropade på honom och själv blev jag snopen när plötsligt Ture kom springande och satte sig bredvid mig. Tur att det gick bra, för det är mycket trafik mitt i centrum. Nu ska vi bara träna bort av- och påstigning😬

Vi åt vår tredje dagens, på restaurangen, schnitzel.  Gott! Gav oss av vid 14- tiden i då lyckades Ture smita iland igen och stod på bryggan när vi släppt tamparna. En vänlig dam hjälpte oss att få honom ombord igen.

Motorgång i rak motvind och lite jobbig sjö. Kallt men soligt. Under Ölandsbron och sedan ganska nära Ölandssidan för att minska sjögången. La till längs med fören åt söder (eftersom vinden ska vända till SV ikväll) bakom Dutch Rebel. Snackade lite med dem och det var deras första trip till Skandinavien. De hade gått tidigt för att gå lite längre men hade haft det riktigt jobbigt i den krabba sjön.

Tog en drink i sittbrunnen och gick sedan genom den vackra ljusgröna lövskogen till Borgholms slottsruin. Vackert i den lågtstående solen. Väl tillbaka hade vinden vänt och vi hade lä i sittbrunnen.

230603 Lör. Borgholm – Oskarshamn – Figeholm. 38,2M.

(27,7 M till Oskarshamn). Fin morgon! Gav oss av 9.30. Grunt och vi fastnade lite när vi la ut men det gick fint. Stekande sol, svag sydlig vind. Motorgång och stekande varmt i sittbrunnen. Planen var att gå till Furö för att luncha och rasta Ture men vinden ökade när vi närmade oss och det blåsta 8-10 m/s så vi ändrade planer och gick in till Oskarshamn och Ernemarhamn där vi la till mot vinden och boj vid kl 14. Rastade Ture och åt klämmor till lunch. Drog vidare vid 15.30. Motorgång i smal och slingrande inomskärsled. Kallt i vinden. Gick in i Figeholm och lade oss med boj på den inre kajen bredvid två tyska båtar vid kl 17.10. Tog ett glas vin och slappade i sittbrunnen.

Stilla kväll i en liten hamn

Tog en runda med Ture. Betalade hamnavgift 320kr, allt inkluderat, även tvättmaskin o tumlare om så önskas. Gulligt litet samhälle. Tillbaka i båten slappade och njöt av den stilla kvällen.

230604 Sön. Figeholm – Västervik. 32,5M.

Tog det lite lugnt på morgonen, duschade och handlade på Coop, bra affär! Kastade loss vid 11-tiden. Lite vind på morgonen så det blev motorgång genom slingrig och smal inomskärsled. Väldigt fin skärgård. Kom ut utomskärs, kallt och ökande vind. Rullade ut Genuan vid kl 13, först till 1:a revet för att se bättre sedan helt. Skön känsla att snirkla sig genom den vackra skärgården av röd granit.

Kapten när han trivs som bäst – i skärgård av röd granit.

Tog in Genuan vid kl 16 när vi skulle in mot Västervik. La till vid 17.30 längs på en flytbrygga.

Hamnen verkade ofärdig och övergiven. Ingenstans att betala på. Slappade lite i sittbrunnen och tog sedan promenad in till centrum där vi satte oss på en uteservering i solen och åt middag.

Ture har inte någon av sina bästa dagar idag och prövar oss i mycket. Att äta gåsbajs är bara en del av det…🫣 

Säsongsstart 2023

Limhamn – Falsterbokanalen-Karlskrona

Sjösättning, prepp och första etappen

230428 Fre. Limhamn – Falsterbokanalen. 13,4 NM.

SO-O, 2-4m/s – en relativt stilla tur på Öresund i sol, och kyla. Vår nya Crew-medlems allra första båttur. Ture fann sig väl och höll sig fint i sittbrunnen. En lovande början som nyrekryterad skeppshund.

En ny värld som öppnar sig. Första turen med Öresundsbron i bakgrunden.

Cordula fick lov att ligga några dagar i Falsterbokanalen på en ledig plats (av många). Inte många som sjösatt ännu. Lite fixande och pysslande kvar tills dess hon var redo att dra iväg med. Polish x 3 och vax på överbyggnaden, segel på, fixande med träpluggar m.m. Därefter fräscht vatten och alla hushålls och matvaror, varav en hel del hemlagat inför veckans segling. Till det gummiljolle, utombordaren, mediciner, lakan osv. – mycket släpande blir det!

Ett skepp ska lastas!

230515 Mån. Falsterbokanalen – Gislövsläge – Kåseberga. 42,6 M.

Starten på vår semestersegling med målet Karlskrona, som första etapp. Vi hade Stefan som gäst ombord med oss också. Vi lämnade för att passa broöppningen kl. 10 men fick vänta 15 min eftersom det var en brådskande ambulanstransport som skulle hinna igenom först. Det blev motorgång i brist på vind och en liten ”mellanlandning” in i Gislövs läge för att rasta Ture.

Därefter fortsatte vi till vackra Kåseberga och hade en fin kvällstur upp till Ale Stenar. Vackert, och fint att få uppleva utan några andra nyfikna turister. Prosecco och hemlagad Beuf Bourginon satt väl på plats efter sedan. Det är kallt att vara på havet en hel dag, så här års.

230516 Tis. Kåseberga – Åhus. 43,9 M.

Gav oss av vid kl 9. Genua o motor runt första hörnet, sedan bara Genua och till sist både stor och Genua. Västliga vindar mellan 4 och 10 m/s. Mulet större delen. Fin segling men kallt i vinden. Bara 9 grader i vattnet. Kokt korv till lunch. 

Ture finner sig väl ombord. Vi försöker hålla värmen i den kylslagna seglingen.

Åhus, som satt sin plats på världskartan med renat.

No place like home!

Vi var helt ensamma i gästhamnen men trixade ändå runt Cordula för att undvika fendergnissel under natten. Blev ”köpemat” på kvällen.

Seglingen tar på krafterna

230517 Ons. Åhus – Hanö. 19,4M 

Väldigt blåsigt och kallt. Vi handlade och gick en runda i byn i väntan på att vinden skulle mojna. Vi gav oss slutligen av vid kvart över tre i ganska rejäl vind, V-NV 8-12 m/s som så småningom mojnade till cirka 6 m/s.  Hade slör för inrullad genua som så småningom rullades helt ut. Fin segling men svinkallt i vinden. Vattentemp runt 8 grader och 10 grader i luften. Lade till i inre hamnen på Hanö vid 18.30.

Det blev en väldigt fin promenad på Hanö, som förde tankarna till en savann. Jättefint. Vid middagen, spaghetti och köttfärssås fick jag ett glas rött vin spillt över mina enda par jeans, så jag fick också förmånen att testa tvättstugan i gästhamnen. Funkade perfekt! Det blev både rent och så fick jag lite terapi…😉

230518 Tor. Hanö – Utklippan. 30,7M

Efter frukost och Turetur, vid halv tio gav vi oss av för motor med sikte på Utklippan. Sol och mycket lätta vindar. Riktigt skönt i sol o medvind trots kylan. Det blev hamburgare till lunch i sittbrunnen, mums!

Siesta😴 Gissa vem som är Kapten nu?

Tuffade in i hamnbassängen från västra infarten. Lätt navigering. 2,1-2,2 m djupt i hamnbassängen. Vi var första segelbåt och kunde välja bästa platsen virka 14.30. Bara en motorbåt före.

Här är fåglarnas domäner och lite svårt att promenera runt för alla häckande fåglar och ägg lite varstans på ön. Till det kommer Ture’s förkärlek till att äta gåsskit som snacks, när vi är ute och går. Något som ”hattarna” ombord inte alls gillar . (husse+matte = hattar). Kul att få uppleva att komma till Utklippan – check på det! Det ska ju vara bra väder för att gå in i hamnen.

Vackert och kul att äntligen få komma på besök.

230519 Fre. Utklippan – Karlskrona. 14,7M. Totalt 151,3 M hit från Falsterbokanalen. 

För motor i lugnt väder och sol i sittbrunnen. Allt fint och vackert till dess en motorbåt höll på att krascha in i oss – det var bara några meters marginal. En otäck upplevelse med en ca 40 fots motorbåt som går i hög fart utan AIS och eller svarade på anropen på VHF’en. En danskflaggad skybridge-båt som hette Raven. Tyvärr han jag inte ta bilder av båten eftersom jag blev smått chockad av upplevelsen. Ringde kustbevakningen men inte mycket de kunde göra. Kanske var han på väg till Bornholm på autopilot!

Dagen efter tog vi sedan Öresundståget hem, som planerat för en veckas paus, men som tyvärr blev till en sjukvecka i sängen. Covid-testen visade positivt för oss båda två.

Två streck på test-stickan, och det har inte längre någon positiv följd!

Säsongsavslutning 2022

3/9-22 Lör. Lomma – Vikhög – Lomma. 12,3M. 

Total: 2176 i år

Segling med våra goda vänner, Thomas o Lena som kom vid 9.30. Minst sagt skurväder och det blåste O-SO 4-7 m/s.  Vi la ut vid 10-tiden. Länsade till Vikhög med bara genuan. Lade till ytterst på bryggan och det var lite skvalpigt. Vi tog en promenad men blev inget bad som vi hade hoppats på. Därefter blev det korv-lunch, Cordulas specialité ombord. Därefter lite fika.

Thomas och Lena, goda vänner ombord!

Vi hade vinden rätt emot på tillbakavägen så det blev ett par långa kryssben.

Dramatiskt väder och orosmolnet som brukar hänga över mig blev idag synligt😇

Hemma på plats i Lomma vid 16-tiden, efter en fin segeltur. Därefter bara hygge och mysigt och vi grillade fläskfilé till middag. Bryggsegling när den är som bäst och vi avslutar säsongen på allra bästa sätt.

Bryggsegling när den är som bäst!

Tack för denna spännande säsongen S/Y Cordula🥰

Segling i vackra Bohuslän

Den sista etappen blir som en bildblogg-logg – en vecka på varje sida. Vi har njutit av solen, både upp och ner med magiska vyer. Friheten av att lägga till vid en klippa eller bara släppa sitt ankare. Badat otaliga gånger och simmat fritt från båten. Vi har kurat i hamn under regn och blåst och bara varit. Vi kan återigen bara konstatera att Bohuslän är en av jordens allra vackraste platser, där vi har en fantastisk frihet av att kunna njuta av naturen och friheten. En dag värd att hylla är den 20:e september: Allemansrättens dag och som gör allt detta möjligt.

220816 – Fiskebäckskil – Pittleholmen – Fiskebäckskil 5,5M


220817- Fiskebäckskil – Väderöarna Lotshamnen, 27.7M


220818 – Väderöarna – Fiskebäckskil, 34,7 M


220819 – Fiskebäckskil – Näverkärrskilen, 7,2 M

Naturhamn, på boj


220820 – Näverkärrskilen – Hunnebostrand, 12,6M

Massor av regn och vi stannar i hamn så länge det regnar och blåser mycket – det blev ett par dagar.
När solen kommer tillbaka är vi redo att släppa tamparna och dra vidare.

Mot öarna

220811

Grundsund – Vasholmarna 1,6 M

Vaknade till en lugn, fin och solig morgon. Lite dimmoln som drog in lite senare på förmiddagen. Vi passade på att gå upp till Grundsund-handeln och handla. På vägen dit gick vi in i den lilla, fina och vackra träkyrkan.

Grundsunds kyrka! Vacker i grönt trä med fina skepp i taket.

Grundsund-handeln har fått ett rejält uppsving och var betydligt större än sist vi var där. Välsorterad med fina varor – kul! Vi handlade och fyllde vår ”dra-maten-väska” och rullade ner till hamnen igen.

Handlingsrunda och upptäcktsfärd på samma gång.

När varorna var inpackade såg vi på MarineTraffic att Atlantic redan var på väg in. Vi hade beställt 1 kg räkor och vi var redo att dra ut till Vasholmarna direkt efter leveransen.

Räkor på ingång.

Vi hann med att luncha och ställde oss sedan i den kö som redan hunnit bildas till Atlantics räkbod.

Enkelt och gott i sommarvärmen – fetaost- och melonsallad.

Det blev en ultra-kort tur ut till Vasholmarna – 1,6 M! Den nordliga udden på lilla Vasholmarna var ledig (den brukar alltid vara upptagen) och vi bestämde oss direkt för att lägga oss där – perfekt i vinden.

Jag hoppade iland och gjorde fast fören. Därefter fick jag gå runt en bit för att komma till andra sidan av den lilla udden och för att ta emot Hansalinan som Mats kastade tillsammans med tampen. Ett trick vi brukar köra på Virholmarna och det ger ju lite träning att kasta Hansalinan ibland också.

Gummijollen som legat ihop-packad på däck genom hela vår Europatur blir äntligen uppblåst och sjösatt. Cordula har nu fått sin följeslagare, Makula* strax efter sig.

Luftad och klar – Makula

Sedan blev det dags för festmåltid – Räkmacka, på purfärska räkor. Oj, vad vi längtat efter det.

Godare än så här, blir det inte.

Makula = gula fläcken. Ett namn som hon fick efter ett besök på Väderöarna efter närgångna attacker från Tärnkolonin i hamnen.

Lilla Vasholmen – på udden

220812

Med en härligt solig och varm väderprognos ligger vi kvar. Det är en härlig känsla att få vakna upp i en naturhamn. Det blir morgondopp och akterdusch – härligt!

Efter frukost betar vi av lite på vår ”att-fixa-lista” på Cordula.Rensa propellern från havstulpaner och svabba av friborden. Det blev långbad (18°) för Mats, som först dök under båten och skrapade, för att sedan sedan simma utmed båten och skrubba sidorna längs vattenlinjen.

Jag fixade med vindrutorna, putsade och därefter en vaxbehandling för att rutorna framöver ska ”stöta” bort vatten – både regn och vid översköljningar.

Oljan till motorn kollades och det blev en liten skvätt påfyllning. Hittills har vi redan varit ute lika mycket som under två säsonger annars.

Vi körde räkfrossa nummer två till lunch och på kvällen blev det grillning och sedan härligt ”kvällshäng” på berget för att kika på solen som gick ner.

Det har strömmat in båtar under dagen och vi är inte längre ensamma vid vår udde. På varje plats det kan ligga en båt, finns det en båt, plus några till.

Vi har fått sällskap i viken.

Vi kikar sedan ut från akterruffen strax innan 1 på natten för att se på stjärnfall men får istället ett lysande fenomen i siktet. Märkligt, men vi inser att det inte är något som är på väg att störta mot jorden.

Ljusfenomen, sett från akterruffen mitt i natten.

Fortfarande på Lilla Vasholmen

220813

Det blir allt varmare och varmare och det är underbart med den nya rutinen: ett morgondopp direkt från båten. Vattnet är klart och fint och det är inte särskilt mycket bränn-maneter heller.

Vacker, men gärna på distans.

Jag läser på nätet att ljusfenomenet inatt fått stor uppmärksamhet och att många har skickat in bilder till tidningen. Det var med all sannolikhet en raketuppskjutning från Florida, enligt experterna.

Vi är inne på andra dagen utan landströmsladdning och det är våra solpaneler som gör jobbet för att vi ska ha ström ombord nu. Vårt kylskåp, som är fullt, behöver kylas och sedan har vi laddat vår lilla elmotor till jollen plus telefoner och annat som drar ström. Det går bara fint och nu går vi bara för grön el ombord.

Det är egentligen det enda jobbet som vi har under dagen, att flytta solpanelerna efter solen för att få maximal laddning. En bra dag☀️

Svalkande dopp mellan jobbet att rotera solpaneler.

Vi försöker att tänka på att hushålla aningens mer med vattnet nu, men vi ska nog klara någon dag till, fastän vi duschar efter alla salta bad. Det blir många bad och simturer under dagen. Det är 19,4° i vattnet.

Fullt upp, först solnedgång sedan månuppgång att njuta av.

220815

Högtrycket är kvar och solen strålar fortsatt över oss. Det enda som hänt är att vinden, den svaga som finns, har vänt och kommer in från aktern istället. I den lilla viken där vi ligger har det drivit in några brännmaneter och vattnet är inte riktigt lika klart längre.

Vindarna snurrar runt och snart har maneterna försvunnit igen.

Vi laddar på med våra solceller och det fungerar bra. Vi har snart gjort slut på ena tanken vatten men har två tankar kvar. Då har vi ändå duschat efter varje dopp och det är nästan 20° i vattnet. Varmvattnet i duschen är dock slut sedan länge.

Lunch i värmen – insatsen minskar med ökande värme.

Vi firar att det är söndag och inget måndagsjobb som väntar på oss.

Det blir en ”rekarunda” med dingen runt öarna och nu har många båtar lämnat för helgen. Vi har bestämt oss för att stanna kvar.

Stilla hav.

Det blir en dag med många härliga bad igen och det enda vettiga vi gör under dagen är att tvätta av Cordula’s fribord som blivit sotig efter motorgång på den vanliga dieseln. Det slipper vi hädanefter med Eco-Par.

Det blir en grillkväll till med gott kött och smashed potatoes och efter det en skön kväll i sittbrunnen.

Sommarnatt i naturhamn.

220815

Vi har varit på Vasholmarna i fyra nätter – så länge har vi inte stannat på samma ställe under denna sommaren. Kan ha hänt någon enstaka gång historiskt när vi varit inblåsta i dåligt väder, men inte i finväder. Vi har varit på solsemester och gått ner i varv samtidigt som vi laddat energi. Härligt!

Dagar när havet är alldeles kristallklart.

Nu är det väderskifte på gång, enligt alla prognoser. Det är bara frågan om vilken tid som vi har åska och regn över oss idag. Vi behöver gå in i hamn nu.

Vi har vinden in rakt akterifrån och det innebär att den tampen som vi kunde få dit i aktern när vi kom, genom att ta en runda runt viken och kasta Hansalinan med tampen fastkunten i, nu är viktig för oss. När vi släpper aktertampen idag går vi in i berget om vi inte backar ut samtidigt. Tampen måste hämtas på andra sidan viken, vi kan inte bara dra in den till båten.

Vi diskuterar lite olika strategier och kommer fram till att vi släpper aktertampen ner i vattnet när vi backar ut och går sedan in på ett annat ställe på Lilla Vasholmen och sätter av mig så springer jag och hämtar tampen medans Mats cirkulerar runt.

Vi är några entusiaster som stannat länge och bl.a en segelbåt från Fiskebäckskil som vi pratat en del med. De har en miniatyr (av vår hund som lämnade oss för tre år sedan) Mino, en liten vit CokkerPoo. Det har varit så kul att få följa henne i flera dagar nu. Många härliga minnen har väckts till liv från båtlivet med Mino. Han var en riktig skeppshund.

De kommer fram för att hjälpa oss när vi ska gå och de släpper alla tamparna åt oss, inklusive aktertampen. Så enkelt allt löste sig.

Det är både tidigt på morgonen och varmt och alldeles för tidigt att gå in i en stekhet hamn. Vi hittar en ledig boj längs vägen vid Gåsö och förtöjer på den. Vi njuter av sol och massor av härliga bad fram till eftermiddagen. Det är inte en manet i sikte och vi kan simma fritt och vi simmar runt båten flera gånger.

På boj och med vinden på rätt håll.

Vi släpper den enda tampen vi har i bojen vid tretiden och när vi lägger till i Fiskebäckskil är det alldeles svart runt omkring på himlen och vi hör första knallen. Bra tajming med att komma i hamn.

Oväder rullar in.

Resten av kvällen är det mycket åska runt omkring men vi får ingen åska direkt över oss, bara regn. Det är verkligen skönt att vi har blandningen av sol och regn – det blir en skön kväll i ruffen.

I hamnen i Fiskebäckskil.

Gamla minnen

Marstrand

220809

Kungsö – Marstrand. 23,0 M

Det blev en morgon med både morgondopp (Mats) och en akterdusch (båda😇)- härligt! Därefter frukost och sedan upp med ankaret vid ca 9.30. Det var rent och fint och hade gjort sitt jobb bra – vi ligger tryggt på vårt Delta.

Motorgång den första biten i Göteborgs södra skärgård med en del uppankrade fartyg. Kändes lite bekant.

Uppankrade fartyg i Göteborgs skärgård.

Efter ett tag hissade vi segel och hade fin segling i slör och längs genom skärgården.

Vind i seglen med sol och värme i sittbrunnen.

Kom in till Marstrand ganska tidigt. Hittade en grönlysande (lampor) plats och betalade via nätet. Vips, så slog lampan om till rött när betalningen gick igenom.

På plats med digital skyltning.

Gick en runda och upp till fästningen. Mats som har gjort en del av sin värnplikt i Marstrand och bott på fästningen, har många minnen härifrån. Häftigt att tänka på att fästningen ändå använts militärt i modern tid.

Carlstens fästning – en historisk plats som haft militär funktion i flera hundra år.

På kvällen träffar vi Per, som seglar en 50-fotare med en stor besättning på 9 personer. I vår sittbrunn, uppdaterar vi varandra på 1 1/2 timme om vad som hänt under de senaste 22 åren😅Livet i zipformat.

Träff med en gammal vän till Mats.

Med boj i sikte

220810

Marstrand – Grundsund 21,8 M

Kommer man iväg sent på morgonen så är en ledig boj mer eller mindre ett ”mission impossible”. Det gjorde vi. 10.45 är för sent för att ge sig av då.

Bergen är lila – klädda i blommande ljung.

Vi hissar segel i Marstrandsfjorden och bestämmer oss för att segla utanför skärgården för att få så mycket vind i seglen som möjligt. Det blåste ca 4-6 m/s. När vi väl kom utanför var det riktigt jobbig sjö och vi rullade mycket. Det blåste upp allt mer och när vi kikade på prognosen så var det mycket vind i antågande på natten och antingen var det boj eller hamn, som gällde.

Genvägen in till hamnen i Grundsund.

Tog in våra segel och gick in vid Käringön. Vi kikade efter lediga bojar längs vägen men allt var upptaget och då bestämde vi oss för att gå till Grundsund. Väl där, fanns inga lediga platser heller men så ropar en dam i en segelbåt att de ska gå inom en halvtimma och att deras plats blir ledig. Vi cirkulerar runt i hamnen och efter en halvtimme kilar vi in oss mellan två båtar.

Vi känner oss som hemma i Grundsund – vi går en runda i byn och hamnar till sist på Pelles lilla bar och tar en öl och njuter i den fina kvälls-solen.

På vägen tillbaka kikar vi in på hamnfaciliteterna och det ser bra ut. En bra dusch, men med betoning på just en (1). Det betyder att det kommer vara kö till duschen på morgonen. Det blev en sen, men skön kvällsdusch för oss båda.

Mot Bohuslän

220808

Torekov – Kungsö , 75,0 M

Regn under natten men inget i sikte på morgonen och vi släpper tamparna 7.30. Det är ingen vind att segla för och det blir plåtgenua och stagsegel. Det är mulet men prognosen längre norrut är sol. Det är dit vi ska.

Regnskurarna tornar upp sig runt omkring, men vi får bara enstaka droppar på oss. Solen spricker fram och det är bitvis väldigt varmt och soligt i sittbrunnen. Skönt!

Pommes från en ”doggy bag! Blev som nya i ugnen – lyxmiddag till havs.

Vi slappar, fikar och Mats lagar gatukioskmat (pommes och korv) till lunch. Jag jobbar med datorn, och efter ett antal timmar till havs har Mats ”signat upp” sig för en spanskakurs och klarat det första provet till 100%. 😅

Nidingen – en bekant siluett från havet. Vi närmar oss skärgården.

Det händer inte så mycket till havs annars, det är ganska lite båtar ute (relativt), VHF’en är tyst mestadels, men vi fick sällskap av en Tumlare – den minsta valen.

Vi kommer till Vrångö i kvällssolen.

Vi siktar på Vrångö eller att ankra upp strax utanför.

Framme, efter en lång dag.

Det blev uppankring vid Vrångö och vi fick en mycket vacker och stilla kväll. När vi kom in i viken låg inga andra båtar uppankrade. Hmm, varför då, tänkte vi? Men strax efter oss kom det ett par segelbåtar och släppte sina ankare också. Allt i sin ordning.

Mats har fått kontakt med sin gamla kursare, som vi senast träffade för ca 22 år sedan, och som också seglar i Bohuslän nu. Vi bestämmer oss för att ses i Marstrand imorgon.

Natt i ankringsviken.

Vi går norrut

220807

Lomma – Torekov. 57,0 M

I perspektivet av nya kunskaper känns möjligheterna att välja när och hur långt vi går, väldigt flexibelt numera. Det är vind och väder som får avgöra, och vad vi har lust till.

Vi hade tänkt gå ganska tidigt från Lomma, men på kvällen ändrar sig prognosen och säger regn, både på natten och en bit in på förmiddagen. Vi bestämmer oss för att avgöra saken när klockan ringer vid 6. Tidiga morgonbeslut, är vår grej.

När klockan väl ringer är det inget regn. Vi bestämmer oss för att dra en liten bit, bara så länge vi har vädret med oss. Vi ska bara först in och tanka, det var senast i Cuxhaven vi gjorde det. Nu går vi tillbaka till den miljövänliga soppan, Eco-Par.

Miljöbränsle för dieselmotorer.

Ultrarent och ogiftigt!

När vi går ut från vår plats visar det sig att loggen inte fungerar. Det är säkert ett gäng havstulpaner som bitit sig fast. Vi tankar och röjer sedan ut förpiken för att bokstavligen dra ur proppen i botten och rensa loggen. Då flödar vattnet in i båten, de sekunderna innan man får ersättnings-pluggen på plats.

Det gick fint. Loggen är rensad och vi kör ut från hamnen. Vi håller inte samma fart längre och det sitter säkert en del havstulpaner på propellerbladen också – det går kanske att skrapa bort i en naturhamn med några dyk under båten.

Vi hissar segel direkt. Storen kärvar på vägen ut och det krävs en del trixande innan vi har den fullt ute. Vi rannsakar oss och funderar på vad som kan ha gått snett när vi drog in den senast🤔 Så känsligt!

Fika under gång.

Därefter får vi fin segling i bidevind. Vi kryssar och slår en gång innan vi startar motorn ett par timmar. Därefter vrider sig vinden igen och vi seglar igen.

Fin segling istället för motvind, som prognosen ”lovat”.

Det har varit ett oljeutsläpp längs kusten och vi håller oss uppdaterade om vad som gäller på radion och lyssnar på VHF. När vi närmar oss Helsingborg har Kustbevakningen hävt alla avspärringar och de har konstaterat att det är kusten som drabbats. Så tråkigt! Det verkar inte någon finnas olja kvar ute till havs.

Klara, färdiga, släpp! Alla är redo att släppa ner dragen från turfiskebåten.

Regnskurarna går framför och bakom oss och vi seglar torrt hela vägen in till Torekov. När vi skulle lägga till fick vi lite vind och regn. Som det brukar vara. Det blev den sträckan vi tänkt från början och vi har haft tur med vädret.

Hamnen är ganska full och när vi som bäst funderar på att lägga oss utanpå någon båt, dyker hamnkillen upp och pekar in mot deras fasta platser. ”Det finns en plats bakom sjöräddningsbåten, säger han. Om ni vill lägga till i motvind?” ”Öhh, jaa (jag funderar en kort sekund) såklart det blir bra, svarar jag.” Vi lägger gärna till i motvind, så jag förstod inte riktigt varför det skulle vara ett problem.

Vi vänder om och går in till den andra hamnen, och möts upp av hamnkillen. Han säger att han sparat platsen och säger att där får gärna en Najad ligga. När jag frågar om motvinden, svarar han att de som har vissa typer av båtar inte kan lägga till i motvind!? Vi fick en superbra plats, på egen brygga. Bara att tacka och ta emot.

Cordula på egen brygga i Torekov.

Mats och jag diskuterar den teorin och orsaken varför senare på kvällen. Finns nog inget klart svar på det.

Det blir en avokado med räksallad och lite rosé. Vi betalade hamnavgiften och därefter lagade Mats middag. Jag jobbade på med bloggen och bilderna som halkat efter ett tag.

Efter maten är det strax Godnatt. Vi siktar på att fatta nya morgonbeslut.

Europaturen avslutad

220721

Gedser – Lomma 83 M

🇩🇰🇩🇪🇧🇪🇫🇷🇸🇪

Upp vid 6.30 till en solig och lugn morgon. Allt väl ombord och min yrsel var borta. Hade varit omöjligt att dra vidare annars. Mats fyllde vatten och jag gick och slängde soporna.

Sedan motorgång runt Gedser-udden som är Skandinaviens sydligaste udde. Prognoserna hade lovat en hel del vind och det började blåsa upp efter ett tag. Med vind från sydost till sydväst rullade vi ut genuan och seglade med som mest 14 m/s i byarna.

Sol, vind och värme i en perfekt kombo!

Efter Möns klint hissade vi storen och fick jättefin segling i 9 m/s i slör och halvvind.

Till det sol och värme – en perfekt kombo! Siktet var inställt på Rødvig men vi bestämde oss för att segla hela vägen till hemmahamn istället. Det var fin segling och inget man vill missa.

Mot Sverige!

Så länge det varar, vill säga. Vinden höll sig till Skanör och därefter blev det motorgång resten av vägen till Lomma.

Med vind i seglet!

Med lite vemod för att resan var slut, närmade vi oss hamn. Vi har lärt oss massor, såväl praktiskt som om oss själva. Så glada, och allt lite stolta för att vi satsade och vågade testa på detta konceptet.

När vi kom in i hamn väntade en liten välkomstkommitté och överraskade oss. Stefan och Susanne står vid inloppet och vinkar oss välkomna med den svenska flaggan. Vilken känsla❣️Wow. Vi fick hjälp med tamparna på Cordulas hemmaplats och sedan hade vi en mysig kväll i sittbrunnen tillsammans.

Vilken känsla!

Sju veckor, fem länder och 1600 sjömil bakom oss.

Vad ska man säga? Borta bra men hemma bäst är det enda jag kan komma på❤️🇸🇪

Mot nya mål…

Mot Danmark

220720

Heiligenhafen – Gedser 38,9 M

Upp tidigt och lättade vårt ankar. Vi har legat tryggt för vårt Delta, som var ordentligt lerigt när vi fick upp det. Blev lite svabb för att få bort stora lerklumpar.

Det blåste ca 4 m/s och vi ville prova om det gick att segla med biminin. Vi hissade våra segel och seglade, väldigt sakta en stund. Det fungerade bra förutom att man inte kan se storseglet, hur det står och hur det ser ut när man rullar in. Något vi måste ha järnkoll på så att det inte kinkar sig vid utrullningen sedan. Det har vi lärt oss den hårda vägen.

Allt eftersom vi kommer norrut blir det mindre trafik på VHF’en De stora trafiklederna som ska passeras gör vi också enkelt – det är inte så mycket ”tung” trafik längre. Det går att slappna av mera.

Danska gästflaggan hissas.

Vi är i lugnare vatten.

När vi kom fram till Gedser fanns det gott om plats och det var bara att välja och vraka. Det är riktigt varmt, ca 32°. När vi lagt till är det en befrielse att vi kan hålla oss under vår Bimini.

Det hjälper inte riktigt och jag mår inte riktigt bra. Båten gungar lite mer än vanligt, känns det som. Den ligger fint stilla i hamn mellan pålar och det är en reaktion på plötslig värme. Jag har frusit lite varje dag till havs och mitt blodtryck hänger inte riktigt med. Det blir till att försöka kyla ner sig med kalldusch och hårtvätt. Oväntat, för en värmeälskande person och det blev en kväll i stillhet.

En Tonfisksallad, var det enda köket klarade av att fixa i värmen.