Helgoland – Norderney 62,3 M
220610
Det var nu eller att riskera att vara inblåsta på Helgoland. Det är en liten fin ö, men inte en särskilt bra hamn att bo i. Elen var dessutom ”trasig” så då hade vi fått förlita oss på våra solceller med det lilla förbehållet om att solen verkligen skiner. Nä, vi drar!
Efter att dieseltanken blev fylld gick vi ut ur hamn och hissade direkt – revade segel (d.v.s inte fullt ut). Det tog inte lång stund förrän vi möttes av jobbiga vågor som sköljer över oss. Välkommen till Nordsjön! Alternativet är att gå in till Cuxhafen igen, alltså backa tillbaka ett steg i vår resa och dessutom göra det med vinden in från aktern. Det betyder att båten både gungar och rullar åt alla håll. Det är ju verkligen inte kul! Nostra’s kapten, Anders ropar då lägligt upp i VHF och undrar; ”hur har ni det”? ”Det blir ju inte värre än så här, tillägger han”. Vinden skulle lägga sig lite efter några timmar, enligt prognosen. Det var precis den ”peppen” man behövde – vi fortsätter!
Förutom vågor och vind, behöver vi ta hänsyn till alla stora farleder – där får vi inte gå utan bara passera tvärs över med kortaste sträckan. Det är ytterligare en parameter i seglandet att ta hänsyn till.
Efter ett tag med ganska tuff segling ser jag att två fendrar, som hänger på aktern och som i det kraftiga lutande släpar i havet och nu är på väg att slita sig. När vi ska göra något utanför sittbrunnen gäller det att sitta fast i sele i båten. Jag krokar mig i sittbrunnen och drar in fendrarna i båten. Inte lång stund efter ser vi att båtshaken släpar utanför båten och det är bara sekunder kvar innan den är i havet, då Mats räddar den. Man lär sig – vi får säkra upp bättre inför nästa tur i mycket vind. I ruffen och på toan ser det också ut som det varit ett hotellrumsparty a’la rockstjärna när vi lägger till. Hur man än gör, så sliter sig prylarna.
Vi kryssar mellan uppankrade fartyg och slutligen korsar vi sista farleden utan att vara i vägen för något stort fartyg. Skönt! Vinden avtar allt mer och sista biten får vi gå för motor. Ändå bra för oss eftersom vi får våra batterier laddade – vi väntar på en ny elströmsladdare som den svenska leverantören nu lovat att skicka till en hamn i Haag.
Middag ombord – dumplings i löksoppa. Kommer antagligen inte att serveras på en bättre krog.
Till slut, 11 timmar senare på havet, och ganska mörbultad i kroppen, ser vi Norderney. Nöjda lägger vi till och får förmodligen de sista platserna ute på nocken av bryggan, sent på lördagskvällen. Vi får ligga utanpå varandra och nöjda firar vi alla i vår sittbrunn en liten stund innan vi stupar i kojen.
Nu ligger vi i hamn några dagar. Det blir tvätt av en salt båt, salta kläder och en välbehövlig dusch. Livet ombord med tvättandet är ju en annan historia😎