Från Gotland till Öland

Visby – Byxelkrok 46 M

Tidig frukost. Stuva allt väl.

En liten hungrig gäst vid frukostbordet i Visby hamn.

Vi lämnade i 9-10 m/s nordlig vind. Satte segel i hamnen direkt. Revat.

Bråkade oss ut ur hamnen med en finsk segelbåt framför oss. (AIS) De höll en annan kurs medan vi gick ner mot Öland i halvvind. Ganska rejäl sjö men Cordula tar vågorna bra och Palle kunde styra och parera väldigt bra i allt ökande vindar. 10-13 m/s stadigt!

Hav och vågor så lång ögat når – Visby-Byxelkrok.

När Mats beskriver turen så var det en härlig segling. När jag får beskriva den så var det mera en tuff segling. Mats blir inte påverkad av mycket gung och bråkig sjö. Stuvningen var inte optimal och dynor, kameran och högtalaren flög ut från styrbords soffa ner på golvet. Stuvningen fick underkänt. Vi lär oss vad som funkar och vad som inte gör det, den hårda vägen.

Mats njuter av fin fart och segling. Vi toppade på 7,5 knop.

På AIS såg vi sedan att den finska båten vänt om och gått tillbaka in till Visby igen. Det blev förmodligen för bråkigt för dem.

Bot för sjösjuka – sitta i friska vinden.

Cordula kändes stabil och trygg i seglingen men efter ett par timmar fick jag ändå sällskap av sjösjukan. Hinken kom fram för säkerhets skull och för andra behov som är omöjliga att uträtta nere i båten vid för mycket sjögång. Mats är både förste kapten och förste hinktömmaren ombord. Den allra bästa!

Vi närmade vi oss Byxelkrok efter ca 6 timmar. Ner med segel och motor på. Det har varit segling från första stund i Visby hamn.

Kanske inte helt obefogat att tycka att det varit lite gungit. Färjorna var inställda i Byxelkrok.

La till vid boj.

Det blev lite bubbel o jordgubbar i sittbrunnen. Det var vi värda efter överseglingen från Gotland. Vi tog sedan cyklarna och kikade oss omkring. Betalade hamnavgiften och hamnade sedan på Hamnkrogen och åt Fisksoppa och Hamburgare.

Välförtjänt ”hoppiland” bubbel.

Gick igenom vindar på SMHI för kommande vecka och vi behöver komma i hamn i Lomma senast på lördag. Det verkar vara hårda vindar på gång och vi riskerar att vara inblåsta en dag, ser det ut som. Det blir långa dagar på sjön hädanefter.