Högt och lågt

Rendsburg – Brunsbüttel – Cuxhafen 45,9M

220608

Efter en regnig natt ringde klockan 4.30, men då hade äntligen slutat. Snabbt på med kläder, denna gången både långkalsonger och regnkläder på direkt, vis av gårdagen. Vårt sittbrunnstält är inte det mest lätthanterliga att varken sätta upp eller ta ner, så det fick vi lägga en stund på. Strax innan fem var alla tre båtarna, i vår lilla svenskkaravan, loss från bryggan. Vi har en tid att passa eller en tidvatten-slot snarare.

Avgångstiden är noga beräknad utifrån den sträcka, eller distans vi har till Cuxhafen utifrån vår hastighet på båten ca 6 knop, väntetiden vid slussen och framförallt åt vilket håll vattnet är på väg när vi slussas ut. Ebb innebär stark medström ut ur floden och det ger oss en extra skjuts. Det motsatta med vattnet på väg in i floden, innebär istället stark motström och risk för att vi inte kommer framåt. Vi skulle komma precis lagom och ungefär gå in i hamn när det var som minst strömt. Trodde vi.

Alla sätt är bra, och man kan vara bropendlare på det här sättet också.

Vi hade förberett frukosten och det är mysigt att äta under gång och det enda som saknades var lite sol och värme för att allt skulle vara komplett.

Båtköket levererar klockan 05.32.

En vy i kanalen som jag fick en känsla av att jag bara måste plåta.

Resten av Kielkanalen gick som tåget och strax innan Brunsbüttel fick jag ropa upp på VHF, kanal 13, om att vi ville slussas ut från kanalen: ”Kielcanal Brunsbüttel this is sailing yacht Cordula, Cordula on channel 13” o.s.v….

Vi fick vitt ljus direkt och strax därpå var vi inne i slussen. Båten före oss hade inte lagt sig hela vägen fram och vi la ju oss naturligt efter dem och helt plötsligt blev det ett himla liv på VHF’en – det var slussgubben. Vi fick alla släppa tampar och dra fram båtarna. Vi är nu minst en timme för tid-schemat.

Väl ute ur kanalen fick vi bra drag under kölen, ca 3,5 knop, och vi hade inte räknat med att vara ute så tidigt. Det trixiga är att komma in i det smala hamninloppet i Cuxhafen om det är för mycket ström. Vi satte ett segel och seglade en stund, allt för att dra ut på tiden lite.

Det går som tåget, väl ute ur slussen

Det gick bra och vi slirade lite in i hamnen. Man lägger till på stora flytbryggor med pålar och under dagen och natten så åker man upp och ner för dem. Inget man märker.

Vårt svenskgäng firade sedan, i Nostras sittbrunn, att vi har tagit ett stort steg i äventyret med att segla söderut. Nordsjön nästa, men först en dags bryggsegling i Cuxhafen.

Cordula, Nostra och Pacific Wind Crew

Cuxhafen

220609

Det blir väl aldrig som man tänkt sig. En vecka in i resan och det var redan dags för oss med vårt första stora problem att lösa – landströms-laddaren visade sig ha lagt av precis innan läggdags igår. Den cykeltur vi hade tänkt blev direkt inställd. Istället en massa telefonsamtal för att få tag i, typ någon.

Mats tillhåll idag – motorrummet. Med support från våra svensk-kaptener.

Laddaren är bara 1 år gammal och borde gå på garanti, vilket det visade sig göra. Frågan är bara hur vi får en ny till båten. Vi stod i startgroparna för att hyra en bil och köra till Bremen för att hämta den, men det visar sig att tyskarna är inte så ”serviceminded” och det hade varit bättre om den gått sönder i Spanien, berättade vår svenska kontaktperson. Nåja, vi har en mini som fick installeras. Vi snålar på ström nu och hoppas på mycket sol och får köra lite mer för motor ett tag. Vi siktar på att hämta den laddaren i Haag.

Det blev en tvättdag för mig istället inkl. en dusch. Det ska noteras att jag gått 5000 steg enbart för att fixa en maskin tvätt idag. Tur att man har oceaner av tid, numera…

Funkar bra att hänga tvätt på skoten också.

Efter en dags mekande och fixande blev det senare lite dags för tänkande. Tidvatten, vind och resten av vädret, och humöret förstås. Men nu vill vi alla segla till Helgoland – det blir nästa distans.

2 svar på ”Högt och lågt”

  1. Hej Gisela och Mats,

    Jag blir tårögd när jag läser hur Ni gör om ”vår resa 1990”, vi då i Vindö 45:an Cordula 2. Samma regnande och vind mellan 0 och 22 m/sek. Enstaka solskenskendagar till 4 Juli, men sedan bara sol till början oktober. Trots vädret en oförglömlig upplevelse, hälsar Nils

    1. Hej Nils,
      Härligt att du är med oss lite ”ombord” på Cordula 4 nu – vi trivs så bra med henne och det märks att du gett henne mycket kärlek. Idag har vi nog lite tuff segling framför oss men inga vindar i närheten av 22 m/s, hoppas vi. Vi hoppas dock att solen är med oss hela dagen.

Kommentarer är stängda.