Haag, del II – returen

220708 – 220709

Blankenberger – Scheveningen

Jaha, så var vi här igen! Lite oväntat, men hur ofta har inte livet tagit en på andra vägar än man tänkt från början. Om nu någon läst om när vi var här förra gången, så hade vi en tanknings-malör. Vi kom in fulltankade nu (tack o lov), och jag kikade noga på själva tankbåten som ligger strax innanför hamnen – javisst den har en ganska tydlig för och akter😉

Ett av de ganska få gångerna med ”äpplet” i sittbrunnen, under gång.

Vi gick tidigt från Blankenberger och räknade med att få medström stor del av vägen. Vi beräknade ca 10 timmar till Scheveningen. Vi hade inte mycket vind och den som fanns var i början rakt emot. Motvinden följer med oss under resan, även om man som vi gör totala helomvändningar, så vänder vinden också. Det är vind från Nord som gäller framöver. Eftersom det hade blåst mycket under gårdagen gick det även rejäl dyning. När vinden vrider lite mot väst, hissar vi förseglet.

Vår senaste segelsättning – motorgenua!

Vi håller oss undan de stora fartygen.

Med motor och försegel gör vi 8 knop i medströmmen och den håller ända fram till den väldigt trafikerade farleden in till Rotterdam. Då försvinner den och vi får motström. Precis när vi behöver passera så snabbt det bara går. Vi har rapporterat in till Traffic Control Center: vilka vi är, var vi är och vart vi är på väg. Vi behöver vara ”stand by” på VHF kanal 3. Med vår nya plotter kan vi själva se vilken fart och riktning de stora fartygen tar och tiden det tar tills dess vi möter dem. Vi parerar två stora båtar bra själva och vi blir aldrig anropade eller omdirigerade. Den nya plottern är ett ovärderligt instrument.

Vi har bara ett par timmar kvar och tänker att nu är det bara fritt fram ända in i hamnen till Scheveningen. Då visste vi inte att det pågår VM 2022 i olika seglingsklasser i Haag. När vi närmar oss hamnen ser vi massor av små båtar och segelbrädor – har aldrig sett så många segel på samma ställe tidigare. Inte lönt att försöka parera och det behövs inte heller. De är superproffs på att manövrera sina segelbåtar och brädor och de kör kors och tvärs förbi båten.

Vi med svenska flaggan bland många nationaliteter.

Det fanns gott om plats i hamnen för en så liten båt som vi har, sa Hamnkaptenen när jag ringde. När vi låg här sist hade vi två båtar utanpå oss och det är besvärligt. Jag frågade om vi inte kunde få en egen box eftersom vi stannar två nätter, men det var han mycket tveksam till. När vi väl kom in i hamn fick vi ändå en bra box. Det är fördelen med att ha en liten båt, det tillsammans med den lägre hamnavgiften. Vår plats är mot staden och alla hamnrestaurangerna. Problemet är bara att det tar en kvart att gå till duschen som ligger på andra sidan av den stora hamnen.

Vi hamnade i Eatilia🇮🇹

Det blev sovmorgon och långfrukost. Efter det en cykeltur in till centrum. Vi kikade på Fredspalatset och ”Kungens kontor”. Det blev en lunch på Eatalia (kul namn) och där träffade vi ett kanadensiskt par (med en fin hund) som vi började prata med. De bodde i Haag sedan flera år tillbaka och hade precis sålt sin segelbåt och istället köpt ett hus i alperna. Det blev en del seglarsnack och befriande härligt med öppna människor – det är man bra på ”over there”.

Hemma i båten var bara duschprojektet och middagen kvar. Eftersom kodlåset kärvar in i hamnen och det tar minst 10 försök innan porten öppnar, spenderade vi nog minst en timma på att komma rena tillbaka till båten för att kunna fixa maten. Det blev rester från kyckling-gryta. Gott och snabblagat!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *