Sista etappen

220717

Norderney – Cuxhaven 60 M

Vi tar sista etappen på Nordsjön. Inför den sista turen med tidvatten och strömmar är det bara ett pussel som ska läggas.

När är det tillräckligt med vatten?

Vårt pussel:

  • Vi vill inte ha för lite vatten under kölen när vi går ut från Norderney i den grunda, luriga farleden. (Vinden har lagt sig, men det går alltid mycket dyning efter blåsiga perioder och man kommer grundare i vågdalar.)
  • Vi får inte ha för mycket ström emot oss, helst medström längs vägen.
  • Vi vill inte gå mitt i natten.
  • Vi måste ha strömmen med oss in i Elbe och Cuxhaven, med sitt ökända hamninlopp när vi väl kommer dit, 10 timmar senare.

Vi sätter klockan på fem och siktar på att senast halv sex vara ute ur hamnen. Vattnet är på väg ut från Norderney.

5.16 är bilden tagen.

När båtgrannen startar sin motor vid fyra, vaknar vi och bestämmer oss för att stiga upp och dra så snabbt som möjligt vi också. Vi äter frukost och släpper tamparna vid 5.15. Desto tidigare vi kommer ut, desto mer vatten är det runt Norderney.

Sista språnget ut från Nordsjön.

Innan vi rundar hörnet på Nordeney.

Vi får bra medström runt hörnet på Norderney men det är mycket sjö som bryter över grunden. Som lägst visar vårt ekolod 2,4 m i en vågdal😳 Skönt att vi gav oss av tidigare och fick en meter extra tidvatten under oss.

Vi passerar i den smala passagen i det grunda vattnet.

Vi hade tänkt att tanka innan vi gav oss av, men på Norderney går det bara att tanka med slang på kontorstid och då får man ringa för att få hjälp med bemanning. Behöver man tanka på andra tider, är det dunkar som gäller. Det har vi inga och vi räknar ut att vi har diesel som räcker till Cuxhaven.

Vi möter morgonsolen.

Det är för lite vind för att segla. Vi hissar vårt försegel för att minska rullandet av båten, i den relativt kraftiga dyningen som går. Det funkar ganska bra men när vi närmade oss Elbe minskade vinden ytterligare och vi fick rulla in seglet igen.

Fika ombord – Ljungbybakelse!

Mariekex med smör emellan.

På vår VHF hör vi ett anrop från en segelbåt, som jag uppfattade var svensk, och att de fått motorhaveri. De behövde hjälp. De var precis på väg ut från Elbe för att gå söderut men hissade sitt försegel och vände om tillbaka mot Cuxhaven igen. De fick bra hjälp tillbaka i den starka strömmen.

Hjälp på väg!

Efter en timme passerade vi dem samtidigt som sjöräddningen kom med en stor båt. Från den stora båten sjösatte de en mindre båt som körde fram till den svenska segelbåten.

Hjälpen är framme vid den svenska båten.

Vi kom in genom det lilla hamninloppet tillsammans med en stark medström. Mats är grym på att full koll på båten och själv håller jag andan lite i halsen när man susar fram i 7 knop genom smala passager. Vi la till, inte den snyggaste tilläggningen för vi hade en envis ström som drog båten snett. Men vi hamnade väl på plats. Därmed gick vårt 10-timmars pussel ihop – vi kom ut från Norderney med vatten under kölen och kom in i Elbe och Cuxhaven i bra medström.

En timme senare dök vår gamla båtgranne (från Norderney) upp och blev vår båtgranne igen. Det undrade lite om när vi gav oss av, för när de drog låg vi ju fortsatt och sov. Hoppsan! Vi hade väl en lite snävare kursdragning och vi såg på vår AIS att de gick ganska långt ut till havs. De fick två timmar extra idag på havet. Vi tyckte att våra 10 timmar var fullt tillräckliga.

Vi firar redan när båtgrannen från Nordeney kommer in.

Våra säten på aktern kallas GT-säten enl. Najad-specifikationen och dagen till ära är det GT i glasen.

Så småningom bärgas även segelbåten med motorhaveri in i hamnen. Vi fick senare veta att de fått ett fiskenät i propellern och att de fick hjälp av en dykare i hamn att skära bort det. Det hade inte gått att lösa till havs. Sikten är dålig i vattnet och det är mycket vågor från både vind och andra båtars svall. Det hade varit livsfarligt att försöka dyka och fixa det själv på plats, även om man har dykutrustning ombord, som vi har.

Det blev en fantastisk Korv Stroganoff.

Vid dagar när man stiger upp strax efter fyra betyder det att kvällarna inte blir så långa. Jag somnade i sittbrunnen och Mats fixade ”Korv Stroganoff” med tysk korv. Blev supergott! Trodde den svenska falukorven var oersättlig, men tysk korv är ju i världsklass.

Sedan var det godnatt igen.