Rött var grönt

220715

Norderney

När vi kom på kvällen gick vi in på en rödmarkerad plats. Det är alltid lite svårt att slappna av eftersom man riskerar att bli bortkörd. Ljudet av motorer gjorde det lite svårt att slappna av helt. Det sista brummande ljudet kom från min eltandborste, visade det sig när Mats påpekade inifrån akterruffen; ”att nu hör jag en motor, på nära håll”😅

Tomt, men rött!

Det första jag gjorde på morgonen var att gå till hamnkontoret för att fråga om platsen verkligen var upptagen och betala hamnavgiften. Hamnkaptenen (HK) visste inte riktigt om någon skulle komma tillbaka, men skulle undersöka saken och komma ner till båten senare.

En stund senare kom HK ner till båten och meddelade att vi kunde stanna på platsen en vecka, om vi ville. Det var som att få en julklapp – skönt att slippa leta efter en ny plats och särskilt med tanke på vindprognosen.

Regn hade ingen prognos ”lovat”, men det fick vi i massor plus mycket vind. Bra för båten, som blev väl avsköljd och vi fick städat och fixat inuti båten, under tiden.

Mat, snabbt tack! Och en öl.

Öl är mat, sägs det.

Vid ett litet uppehåll i regnandet gick vi upp till lokala hamnrestaurangen och beställde en öl och korv med bröd. Ölen kom snabbt och var helt urdrucken när korv med brödet dök upp 45 minuter senare🥱

En rätt som bara tar 45 minuter att laga och servera:-)

Rött och grönt är två väsentliga färger på havet och som markerar en farled. Man går mellan rött och grönt. Det står inte alltid två av dem tillsammans, utan man måste veta farledens riktning. I Sverige går farleden från Norska gränsen vid Strömstad söderut och följer runt upp kusten till Haparanda. Grönt vid styrbord och rött vid babords sida om man färdas i den riktningen.

Gröna och röda skyltar vid båtplatser i hamn betyder bara ledigt resp. upptaget.


220716

Norderney

Fortsatt en hel del vind och vi hade bestämt oss för att ta det lugnt. Dagens projekt bestod i att först ta en dusch och sedan cykla ner till centrum för att handla och ta ut pengar. Hamnavgiften ska betalas i cash. Plus mycket annat, i detta kortfria land.

En typisk seglardusch. Utan mynt, stort plus. Varmvatten är också plus. Torra skor blir det aldrig med denna designen.

Vi tog en lättlunch innan vi packade upp våra cyklar och drog iväg. Precis innan vi skulle cykla iväg kom en tysk man och frågade när vi skulle ge oss av. Vi tänkte först att han vill kanske ha platsen, men det visade sig att han hade redan en mindre Najad och sin fasta hamnplats på Norderney. Han vill byta upp sig och en Najad 373:a var hans drömbåt, men det fanns sällan några till salu, sa han. Han ville gärna kika på båten tillsammans med sin fru, som säkert skulle bli överförtjust om hon fick se Cordula, fortsatte han. Vi sa att de var välkomna på eftermiddagen när vi var tillbaka.

Cordula – en drömbåt för många.

Vi cyklade till stranden och hamnade i en strandkorg, som gav skön lä i vinden.

Tysk ordning och reda!?

Vi känner oss som hemma.

När blir strandkorgar poppis hemma, undrar vi?

Istället för att betala för en dyr tvätt i hamnen, fyndade vi lite underkläder som ändå stod på ”att-köpa-listan”. Det blev också ett par nya gympadojjor, a’la Gabor, som är ett tyskt, bra märke, på rea. Därefter till matbutiken för att bunkra upp inför de närmaste dagarna, varav en lång dag till havs.

När vi var tillbaka i båten var det skönt, med både sol och värme i sittbrunnen och vi tog en fika. Inte lång stund efter dök den tyske mannen upp med sin fru för att kika närmre på Cordula.

Fika, a’la Cordula Kitchen.

Det första frun säger, efter sitt namn, var att hon gillar inte att segla – det är så långtråkigt att bara se hav, sa hon. Det smög sig på en smula igenkänningsfaktor där, måste erkännas. Tyskens projekt med att byta upp sig en nivå, är nog ett ”mission impossible”. Han gillade båten men frun var inte alls med på noterna. Han frågade ändå till sist om vi tänkte sälja Cordula – en Najad 373 är drömbåten, sa han igen. Det tänker vi inte! Hon ska få fortsätta att segla på vatten med lagom dos av hav och land.

Mycket hav att kika på länge är en fördel att gilla, när det är långt mellan hamnarna.

Efter en lång dos hav imorgon, vill säga. Vi siktar på ta sista språnget ut från Nordsjön.