Oväntade vindar

220710

Scheveningen – Den Helder 53,8 M

Upp tidigt, lång väg att gå. Hade funderat på om det överhuvudtaget var möjligt att gå ut ur hamnen p.g.a seglings-VM och jag bestämde mig för att ringa till trafikcentralen och fråga. Innan kl 9 verkade OK och vi skulle bara ropa på VHF kanal 21 när vi lämnade hamnen.

Vi är loss!

Vinden hade mojnat men ca 7 m/s skulle vara rakt emot, enligt prognosen. När vi kom ut ur hamnen och satte vår kurs hade vi västlig vind. Perfekt! Vi satte fulla segel och hade ca 1 knops motström under de första timmarna.

Snart omseglad.

Ganska snart blir vi omseglade av en fin norsk Hallberg Rassy 55 som legat i samma hamn. Den har vi haft närkontakt med ända sedan Helgoland – de vände i Dieppe och är också på väg hem via Bohuslän. Vi är inte ensamma om att ha hjärtat i svenska skärgården🥰

Omseglade😊

Efter fika, lunch och snacks och någon timme senare ser vi ett militärt fartyg som är på upphinnande kurs bakom oss, mitt ute på öppet hav. Vi seglar i en så bra vindriktning som möjligt, och några grader hit eller dit har stor betydelse för oss.

Vi väjer och håller oss undan!

När de hinner närmre ser vi på vår plotter att militärfartyget är på kollisionskurs, upphinnande, bakom oss. De kan enkelt bara väja någon grad eftersom de går för motor, tänker vi. Inte lång stund därefter blir vi uppropade på VHF. Jag svarar, som den utsedda kommunikatören i vår duo på Cordula. Gå över till Kanal 6, blir vi uppmanade till. Där får vi besked om att vi måste väja för militärfartyget, eftersom de är svårmanövererade. Vi ska dessutom hålla en halv sjömils avstånd till dem. OK, det gör vi, svarar jag. Vilken sida om oss väjer ni då, får jag till svar? Just de besluten fattar Mats, och jag svarar; ”Wait! I’ll just ask the Captain”. OK, få jag till svar – ”we’ll wait for your answer”.

Radioprat!

Ett VHF anrop når långt och alla båtar inom långt räckhåll kan lyssna på vad som sägs. Vi viker av vår kurs och tappar mycket fart tills dess de passerat oss på behörigt avstånd. Därefter seglar vi på. Bra segling, men i övrigt en grå, mulen och småkylig dag på havet.

Vi kom i hamn vid fem-tiden, efter ca 8 timmar på havet idag. Framför oss på bryggan ligger den norska båten HR55 som seglade om oss för länge sedan. De kommer upp ur båten när vi lägger till och vi blir inbjudna för en tilläggare hos dem.

Bästa platsen på Cordula.

Över några glas vin pratar vi om vad långsegling innebär och vi får en massa bra tips. Såsom att bestämma sig för i förväg att vissa hamnar stannar man i en vecka, eller allra minst 5 dagar. Oavsett väder eller vind-prognos. Det gjorde de i Dieppe och tog därifrån en tur till Paris. Tror att det är ett väldigt bra råd. Man behöver komma ner i varv, ordentligt.

En upprörd Strandskata på ”kompisen” bredvid honom👥

Det visar sig även att de hört anropet på VHF till oss, och att det lät som om radioprataren skulle upp till bryggan på ett stort fartyg och fråga kaptenen om vilken kursändring som skulle göras. Underbart😂

Den Helder – en stor flottbas.

Vi gick sedan till den lilla hamnrestaurangen som serverar god mat till bra priser. Vi tänker gå till Vlieland imorgon och kanske stanna några dagar – det är väldigt fint där!